Лют
12
2021
0

Історія Jeep

Напевно, ні для кого не секрет, що Jeep – найстаріший виробник позашляховиків у світі. Власне, німецька компанія стояла біля джерел створення цього сегменту. Навіть слово «Джип» уже давно закріпилося в побуті і означає будь-який позашляховик.

Усього випустили 645 тис. Willys для армії

Перший Jeep – витвір компанії Willys-Overland, а його історія почалася в липні 1940 року, коли американська армія оголосила тендер на створення легкового автомобіля підвищеної прохідності. Вимоги військових виявилися серйозними: автомобіль повинен був мати повний привід з понижувальною передачею, розвивати швидкість понад 80 км/год і поміщати не менше трьох осіб, але при цьому важити менше 600 кг, мати висоту не більше 914 мм та колісну базу 1905 мм. Такі скромні розміри пояснювалися просто – машину планували транспортувати на десантних судах.

Цивільний Jeep CJ-2A 1946 року

На пропозицію відгукнулися три претенденти – American Bantam, Ford та Willys-Overland. Найвище керівництво армії ухвалило підготувати перші прототипи за 49 днів. Всі учасники впоралися із цим завданням і на першому етапі переміг автомобіль від American Bantam, але виробничих потужностей підприємства не вистачало, щоб випускати його у великих кількостях. Змагатися продовжили два інші проекти. У Willys-Overland взялися трохи модернізувати – знизили масу до 578 кг і встановили потужнішу 2,2-літрову 60-сильну “четвірку”, яка дозволила розвивати 104 км/год.

Willys Jeep Station Wagon 1949 року

Саме ця модель здобула перемогу і у 1941 році розпочали її випуск під назвою Willys MA. Цікаво, що головного конкурента Ford також підключили до виготовлення МА. Цю версію назвали GPW – від англійської General Purpose Willys («багатоцільової Willys»). Саме це скорочення (воно звучить як «Джипівілліс») на сленгу військовослужбовців незабаром перетворилося на Jeep. Цікаво також, що авторство фірмової «зубастої» решітки радіатора також належить Ford. У оригінального MA вона була іншою, але нова конструкція виявилася менш трудомісткою при масовому виробництві. Незабаром її застосували на всіх Willys нові модифікації МВ.

Willys Jeepster 1948 року

Під час Другої світової війни Willys став воістину легендарним, адже він взяв участь у всіх найважливіших подіях на різних фронтах. Jeep служив командно-штабним та санітарним автомобілем, на нього встановлювали великокаліберні кулемети, він буксирував легкі гармати. Спільними зусиллями випустили 645 тис. цих позашляховиків: більшість із них використовували армії США, але за ленд-лізом їх відправляли до Великобританії та СРСР.

Jeep CJ-5 1955 року

У 1944 році, коли перемога союзників вже не викликала сумнівів, у Willys замислилися над можливістю створення громадянської версії позашляховика для робітників та фермерів. Випускати його почали із серпня 1945 року під назвою CJ-2A. Абревіатура розшифровувалась як Civil Jeep («Громадянський Jeep»). Автомобіль мало чим відрізнявся від воєнного варіанту. Хіба що йому додали пневматичний привід склоочисників, відкидний задній борт, запасне колесо та дзеркало заднього виду. До того ж, покращили оздоблення сидінь і розширили палітру кольорів – тепер Jeep був доступний не лише у забарвленні типу хаки. За чотири роки випустили близько 215 тисяч позашляховиків. Незабаром з’явилися модернізовані CJ-3A і CJ-3B, що відрізняються іншою передньою частиною і потужнішим 76-сильним двигуном.

Jeep FC-150 1957 року

Паралельно з CJ налагодили випуск і сімейного Jeep Station Wagon. Автомобіль знайшов металевий дах, дерев’яні боковини та двері. Його колісну базу збільшили до 2654 мм, що дозволило встановити у салоні сім місць. До того ж, для Station Wagon запропонували 2,6-літрову рядну “шістку” потужністю 90 л. с. На його основі також створили пікап та фургон.

Jeep M151 1962 року

Спочатку у Willys планували випускати не лише позашляховики: так, у 1948 році представили Jeepster – елегантний чотиримісний кабріолет на платформі CJ. Цю модель пропонували виключно із заднім приводом і, напевно, через це вона не мала великої популярності. Джепстер зняли з виробництва в 1951 році.

Jeep Wagoneer 1963 року

У 1953 році компанія Willys-Overland була куплена фірмою Kaiser. Нові власники взялися трохи оновити модельний ряд Jeep. Зокрема, підготували невелику без капотну вантажівку Forward Control, а для армії створили вдосконалену Jeep M38А1. Незабаром на його основі спроектували і цивільний CJ-5, який виявився справжнім довгожителем: його випускали з 1955 по 1983 рік і всього зібрали близько 600 тис. одиниць.

Jeep Gladiator 1963 року

CJ-5 трохи оновили зовнішність та збільшили до 2057 мм колісну базу. Спочатку позашляховик оснащували перевіреним 2,2-літровим двигуном, але потім представили модифікацію з 3,7-літровим V6 від Buick потужністю 155 л. с. Він покращив динаміку та потяг на низьких оборотах. З’явився більш просторий, подовжений на 50 см CJ-6. Jeep став не лише «робочим конячком», а й моделлю для любителів активного способу життя.

Jeep Jeepster Commando 1967 року

З 1959 для армії почали випускати повністю новий Jeep M151. Несучий кузов зробив його просторішим, а незалежна підвіска всіх коліс покращила комфорт їзди. M151 використали у військах аж до 1999 року.

Електромобіль Jeep DJ-5E

Справжньою сенсацією став Jeep Wagoneer, представлений у 1962 році. Автомобіль поєднував у собі риси комфортного авто бізнес-класу та всешляховика. Він отримав дороге оздоблення салону, а як опції запропонували радіо, гідропідсилювач керма, кондиціонер та автоматичну трансмісію. Базову модифікацію оснастили 3,8-літровою 140-сильною “шісткою”, а за доплату був доступний 5,4-літровий V8 потужністю 250-270 л. с. З ним Wagoneer розвивав 160 км/год. Комфорт покращувала незалежна передня підвіска.

Jeep Cherokee 1975 року

Незабаром підготували укорочену тридверну модифікацію, названу Cherokee та пікап Gladiator. А в 1966 відродили і Jeepster, але тепер це був не кабріолет, а компактний позашляховик на базі CJ-5.

Jeep Wagoneer 1978 року

Справи йшли непогано, чого не скажеш про Kaiser, чиї автомобілі продавалися дуже слабо. Ось чому 1970 року Jeep знову змінив власника – перейшов «під крило» концерну American Motors (AMC). Через два роки нові господарі надали свіжі двигуни – 4,2-літрову «шістку» потужністю 110 л. с. та 5,0-літровий 150-сильний V8. А у Wagoneer наймогутніший 6,6-літровий мотор розвивав 215 л. с.

Jeep CJ-7 1979 року

Такі низькі показники пояснюються жорсткими екологічними вимогами, що вступили до США. Олії у вогонь додав і різкий стрибок цін на пальне. В АМС навіть спробували боротися із цим за допомогою електромобіля Jeep DJ-5E. Його 30-сильний двигун дозволяв розвинути 53 км/год, а акумулятори забезпечували пробіг 47 км. Новинка зацікавила поштову службу США, яка придбала 352 DJ-5E.

Jeep CJ-8 Scrambler

Нові часи змусили по-іншому глянути на лінійку Jeep. Популярність моделей стали піднімати, покращуючи їхню якість і комплектацію. Так, Wagoneer 1978 року можна було оснастити електроприводами передніх сидінь та задніх дверей, дисковими гальмами, центральним замком, шкіряним салоном, круїз-контролем. Нехай ціна досягла 10 500 доларів, що можна порівняти з вартістю Cadillac того часу, але річні продажі моделі зросли до 28 тис. одиниць.

Jeep Cherokee 1984 року

Для вдосконаленого Jeep CJ-7 також запропонували нововведення – жорсткий пластиковий дах, автоматичну коробку перемикання передач, нову повнопривідну трансмісію з центральним диференціалом, що самоблокується. Почали випуск і версії CJ-8 із кузовом пікап.

Jeep Wrangler 1987 року

У середині 80-х років лінійка Jeep зазнала змін. Спершу представили повністю новий Cherokee. Його дизайн розробили спільно з Renault (АМС тоді співпрацювали з французькою фірмою), а головним нововведенням конструкції став кузов, що несе, що істотно знизило масу і висоту позашляховика. На вибір запропонували 2,5-літровий 117-сильний чотирициліндровий або 4,0-літровий 177-сильний шестициліндровий двигуни, а потім з’явився і 2,5-літровий турбодизель потужністю 140 л. с. Автомобіль можна було вибрати з постійним або повним приводом, що підключається, пропонували і роздавальну коробку. Jeep Cherokee виявився дуже популярним і залишався на конвеєрі до 1999 року.

Jeep Grand Cherokee 1993 року

Другою новинкою став Jeep Wrangler, який змінив у 1986 році довгожителів CJ, оскільки за 45 років конструкція Willys порядком застаріла. Wrangler був дуже схожий на попередника, але використовував нові вузли та агрегати.

Jeep Patriot 2007 року

Концерн АМС, по суті, існував винятково завдяки успіху Jeep. У 1987 році його активи було викуплено Chrylser, що позначило початок сучасного етапу в історії марки. Фінансові ресурси нового власника дозволили найняти талановитого конструктора Ларі Шиноду та відомого італійського дизайнера Джорджетто Джуджаро для створення спадкоємця Wagoneer. Дебютував він у 1992 році, а назвали його Jeep Grand Cherokee.

З 2007 року у Jeep Wrangler є і п’ятидверна версія

Позашляховик продовжив традицію попередника та був переповнений новими технологіями. ABS і 2 подушки безпеки значилися в базі, а серед опцій можна було знайти підігрів сидінь, система безключового доступу, пневмопідвіску, бортовий комп’ютер, люк в даху, пам’ять на налаштування крісел. Початкова версія отримала 4,0-літровий мотор від Cherokee, а за доплату запропонували V8 об’ємом 5,2 л (225 л. с.) та 5,9 л (245 л. с.). Найпотужніший варіант розганявся до 100 км/год за 7,3 сек і досягав 200 км/год.

Jeep Grand Cherokee 2010 року

У складі Chrylser марка розцвіла, а зміна моделей почала відбуватися частіше. Так, вже в 1997 році представили новий Wrangler, а потім Grand Cherokee і Cherokee. Позитивно далося взнаки і створення концерну Daimler-Chrysler, адже Grand Cherokee 2005 року та його спадкоємець (нинішня модель) стали використовувати платформу Mercedes-Benz M-Class. З’явилися невеликі Patriot та Compass, а Wrangler 2007 року вперше в історії став чотиридверним.

Jeep Renegade 2015 року

З 2014 року Jeep є важливою частиною концерну Fiat Chrysler Automobiles та з того часу активно нарощує продажі. Якщо 10 років тому він випускав 500-600 тис. автомобілів щорічно, то тепер – 1,4-1,5 мільйона. Лінійка марки широка, як ніколи – вона включає як культовий Wrangler, і компактний Renegade, створений на платформі Fiat 500X. Поступово з’являються гібридні версії, а незабаром очікується новий флагман – відроджений Jeep Wagoneer.

Jeep Compass 2017 року